سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله روی خط

دلیل خاموش شدن شعله اجاق گاز


علل خاموش شدن اجاق گاز پرمصرف ترین وسایل آشپزخانه را می توان اجاق گاز نامید که در مدل های مختلف ساختمانی و دیواری یافت می شود. اغلب اتفاق می افتد که شعله به آرامی مشتعل می شود یا پس از روشن شدن دوباره خاموش می شود. این یک پدیده بسیار عادی است. هنگام خرید لوازم گازسوز نمایندگی رسمی بوش، کیفیت بالای محصول می تواند این مشکل را شناسایی کند، اما بسیاری از اوقات حتی شناخته شده ترین برندهای جهانی نیز از این مشکل رنج می برند. در برخی موارد مشکل بسیار اروتیک است و در برخی موارد باید قطعات را تعویض کرد. در این مقاله سعی می کنیم برخی از نکاتی که باعث این مشکل می شود را توضیح دهیم.


1: مطمئن شوید که سر آتش وجود دارد. اگر اجاق گاز  مشکل دارد که باید دسته صدا را برای مدت طولانی نگه دارید تا نور خاموش نشود. این امکان وجود دارد که گرما مستقیماً به ترموکوپل برخورد نکند.


2: اگر قرمز ضعیف باشد به جای آبی رنگ زرد و نارنجی وجود دارد. این بدان معناست که چربی و ذرات غذا به کف مشعل می چسبند و جریان گاز را مسدود می کنند. برای خارج کردن غذا از روی شعله، ابتدا مشعل معیوب را بردارید. سپس درپوش را بردارید و همین کار را تا پایین موتور انجام دهید. سپس یک حوله مرطوب و تمیز بردارید و به آرامی محل را تمیز کنید. تکه های چربی را بردارید و تکه های گوشت را بگیرید. انتهای شعله را در ظرفی پر از صابون ظرفشویی یا سرکه قرار دهید. اجازه دهید کاغذ در آن خیس بخورد. برای تمیز کردن شمع ها و شمع ها از مواد شیمیایی و ضد عفونی کننده قوی استفاده نکنید. زیرا ممکن است قطعات لوازم جانبی اجاق گاز مبله بوش پوسیده و آسیب ببینند. سپس پایه موتور را بردارید و با مسواک تمیز کنید. بله، بهتر است در پخت و پز مراقب باشید تا غذا در آتش نریزد.

3: یکی از رایج ترین و متداول ترین ایرادات اجاق گازها مربوط به ترموکوپل آنها می باشد. ترموکوپل از نظر ایمنی برای وسایل گازسوز یک قطعه بسیار مهم و ضروری است. این بخش به عنوان محافظ و هشدار قوی در اجاق گازهای جدید عمل می کند. هنگامی که یکی از قسمت های اجاق گاز خراب می شود، ترموکوپل جریان گاز را قطع می کند و از سوختن شعله اجاق گاز جلوگیری می کند. اگر مطمئن هستید که انتهای موتورتان تمیز است، ترموکوپل را بررسی کنید. برای این کار حجم اجاق گاز را بردارید و چند ثانیه نگه دارید سپس آن را باز کنید. اگر شعله روشن نشد ترموکوپل اجاق گاز شما نیاز به تعمیر دارد، اگر ترموکوپل در اجاق گاز مشکل داشته باشد اجاق گاز پس از روشن شدن و حذف روشن نمی ماند. یعنی به محض اینکه دست خود را از روی ولوم اجاق گاز بردارید، شعله اجاق گاز خاموش می شود و نمی توانید از شعله اجاق گاز استفاده کنید. بله با تعمیر یا تعویض ترموکوپل اجاق گاز این مشکل برطرف می شود و می توانید بدون مشکل از اجاق گاز خود استفاده کنید.

4: وقتی صدای اجاق را زیاد می کنید، الکترود جرقه می زند، اما آتشی نیست، تابه یا قابلمه ای را که روی اجاق گذاشته اید بردارید و به دنبال آتش بگردید. گاهی اوقات به دلیل پختن قبلی، قطرات روغن یا آب روی اجاق یا آتش می ریزد. این موارد از روشن شدن و روشن ماندن شعله اجاق گاز جلوگیری می کند. برای جلوگیری از سوختن گاز آن را خاموش کرده و پس از خنک شدن شعله را خاموش کرده و داخل آن را تمیز کنید. سپس قطعه را با سشوار خشک کنید و آن را در جای خود قرار دهید. مشعل های کثیف و چرب می توانند از شروع آتش جلوگیری کنند. به این ترتیب می توانیم کشف کنیم که آتش به همان صورت از سوراخ ها خارج نمی شود. در این مورد باید سوراخ های آتش و چوب ها را بررسی کنیم.

5: اگر ولوم گاز را روشن می کنید یا شعله را زیاد می کنید اما شعله کم می شود یا از بین می رود با خرابی حجمی پیچ یا اجاق گاز مواجه شده اید. در این شرایط دیگر حق انتخابی در سطح آتش ندارید. در این حالت شعله به اندازه ای که می رود کم یا زیاد می شود.

6: فقدان سیم پیچ نیز می تواند بر میزان آتش تاثیر بگذارد، کویل قسمت کنار ترموکوپل است. ترموکوپل جریان الکترونیکی را به سیم پیچ منتقل می کند. اگر شعله خاموش شود، ترموکوپل از کار می افتد و سیم پیچ مسیر گاز بدون انرژی را قطع می کند. هنگامی که سیم پیچ می شکند، اجاق گاز دیگر مسیر جریان گاز را کنترل نمی کند، بنابراین نمی توانید میزان آتش را کنترل کنید.

به طور کلی اگر از تمیز بودن سرهای شعله مطمئن هستید، شعله به درستی به ترموکوپل برخورد می کند و شعله نمی سوزد، باید با سازنده یا بخش خدمات تماس بگیرید تا مشکل برطرف شود. ناراحت نشوید نگران نباشید شعله خیلی زود خاموش می شود که در وسایل گازسوز حتی برندهای بین المللی مانند بوش آلمان رایج است.