سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله روی خط

راز گمشده علائم افسردگی

قبل از دهه 1970 تمرکز کمی بر روی این شاخه از روانشناسی بود اما با صعودی شدن و بالا رفتن سن اکثر افراد در جامعه، روانشناسان دریافتند که باید بیماریهای آلزایمر، زوال عقل و افسردگی در افراد مسن مورد بررسی قرار گیرد. و البته اگر این درمانها باعث کاهش علائم افسردگی نشود، پزشک ممکن است روش های تحریک کننده مغز مانند الکتروشوک درمانی را پیشنهاد کند. از فواید ذهنآگاهی، ایجاد ظرفیتی درونی است که اگر آن را بپرورانیم، میتواند سلامتی و خوشبختی اصیل را در ما بیدار کند. ذهن آگاهی سرشار از خرد عملی و ژرف است که ما را به زیستن در لحظات حقیقی زندگی همراه با حضور قلب کامل دعوت میکند. به طور خلاصه، روانشناسی سالمندی به ما این توانایی را میدهد که سالهای پیری خود را به بهترین نحو بگذرانیم و به عزیزانمان کمک کنیم تا سالهای پیری زندگی خود را، با بالاترین سطح ممکن از لحاظ راحتی و آرامش سپری کنند. بنابراین اگر تصور کنیم که زیر واحد های کوچک آلفا و بتا درست مثل دست های هموگلوبین هستند که اتم های اکسیژن را از سر راه خود جمع می کنند، در صورتی که یکی از آنها با نقصی رو به رو شود و یا به علتی از ساختار هموگلوبین حذف گردد این پروتئین دیگر مثل قبل توانایی برداشت حداکثر اکسیژن را نخواهد داشت.

این رشته از روانشناسی بیشتر به درمان افراد بالای 60 سال میپردازد. دکتر هالاریس هشدار میدهد که این نوع افسردگی با خطر بالای خودکشی همراه است. نور درمانی، که عبارت است از قرار دادن فرد در معرض نور نسبتاً شدید مصنوعی اغلب اوقات کمک می کند تا عوارض این نوع افسردگی برطرف شوند. و نشان داد که تمرین ذهن آگاهی میتواند علائم جسمی و روانی را بهبود بخشد و همچنین تغییرات مثبت در سلامتی، طرز نگرش و رفتارهای افراد ایجاد کند. استاد برجسته جان کابات زین (Jon Kabat-Zinn)، بنیانگذار و مدیر سابق کلینیک کاهش استرس بر مبنای ذهنآگاهی در مرکز پزشکی دانشگاه ماساچوست، فردی است که کمک کرد تا تمرین مدیتیشن ذهن آگاهی را به شکل تکنیکهای مورد استفاده در پزشکی و رواندرمانی دربیاید. این روانشناسان به افراد مسن کمک میکنند تا با استرس، نگرانی در مورد مرگ، مشکلات حافظه و اضطراب به روشی سالم کنار بیایند و بتوانند به بهبود این اختلالات بپردازند. کدام دسته از افراد نمیتوانند از این روش برای درمان استفاده کنند؟

یکی از مهمترین نقشهای روانشناسی سالمندان، گنجاندن روشهای درمانی مورد استفاده در مشاوره بالینی در درمان بیماری آلزایمر بوده است. این درمانها شامل رواندرمانی، رفتار درمانی شناختی (CBT) ، رفتار درمانی عقلانی هیجانی (REBT) و تکنیکهای آرامسازی (RT) است. در این شرایط وزن آن ها با کاهش و یا افزایش مواجه می شود و در نتیجه سلامت جسمی شان به خطر می افتد. البته در برخی مواقع تراپیست برای تکمیل درمان و بهبود شرایط روانی فرد، اقدام به دارو درمانی میکند. البته نوع نادری از افسردگی فصلی نیز وجود دارد که علائم افسردگی در تابستان ظاهر میگردد. بنابراین، نه تنها روانشناسان سالمندی باید جنبههای بیولوژیکی بیماری را بررسی کنند بلکه باید تاثیرات روانشناختی را نیز مورد مطالعه قرار دهند. افسردگی آتیپیک یا غیرمعمول برخلاف نامش غیرمعمول نیست؛ بلکه اتفاقا یکی از انواع افسردگی بسیار شایع است؛ ولی به باورِ بعضی کارشناسان، کم تر از شیوع واقعی آن مورد تشخیص و درمان قرار می گیرد. متأسفانه تحقیقات چندانی در رابطه با تغییرات جنسی، تصویر بدنی یا خودپنداره انجام نشده است، ولی تلاش برای ایجاد روابط صمیمانه با شریک جنسی میتواند به کاهش رنج و داشتن حس بهتر کمک کند.

عملکرد جنسی ممکن است یک مشکل باشد. افرادی که به دلیل تاثیرات آب و هوا دچار مشکلاتی در سلامت روان می شوند با مراجعه به پزشک متخصص و دریافت خدمات روان درمانی می توانند برای بهبود مشکل خود اقدام کنند. اما در حین عجله برای انجام کارهای ضروری، ممکن است متوجه شوید که ارتباط خود را با لحظه فعلی، تمرکز خود روی آنچه را که انجام میدهید و احساساتتان از دست میدهید و غرق افکار میشوید. از آنجا که علائم این اختلال گسترده هستند، تشخیص آن دشوار است. پس از برقراری ارتباط بیننده با کاراکتر خسرو به همراه تمامی جذابیت ها و تفاوت های بیمارگونه اش با دیگران، شاهد مواجهه­ وی با تنش های ناشی از حضور اجباری اش در خانه ناصر هستیم که او را از فاز مانیک وارد فاز افسردگی می کند و با جنبه دیگری از اختلال دوقطبی آشنا می شویم و نشانه هایی از قبیل منفی گرایی، بی حوصلگی، احساس گناه، کندی حرکتی، اختلال خواب، کم اشتهایی، پرخاشگری را برایمان به تصویر می کشد. یادگیری چرخه زندگی و مسائل اجتماعی، عاطفی و جسمی که در سنین پیری در انتظار افراد جوان است میتواند به افراد جوان و میانسال کمک کند تا برای روند پیری خود را آماده کنند.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد روانشناس تهران لطفا از صفحه ما بخواهید.